onsdag 14 mars 2012

Push it baby

Idag knäppte jag upp de sista rutorna på min Tmax 400 som jag exponerat efter ISO1600. Så detta är mitt första försök att pressa en film. Framkallades i Tmax developer 1+4 i 8.30min, enligt massive dev charts tider. Denna finns som app till iPhone och iPad för 50:- eller vad jag nu betalade, värt varenda öre! Där väljer man film, framkallare och ISO sen får man tider, klickljud när det är dags att agitera mm mm, riktigt smidigt för en amatör som mig :D
Måste säga att jag är nöjd med resultatet. Kunde ju blivit betydligt sämre. Ungefär som igår när jag skulle ladda spiralen med en 120-rulle Tri-X från min Rolleiflex. Höll på att kasta ut både mörkrumssäcken och hela skiten genom rutan. Plastspiralen bara vägrade ta upp filmen!! Var tvungen att öppna säcken och stoppa i min andra spiral och testa, där gjorde jag ett rejält misstag. Drog lite hastigt ut händerna ur säcken innan jag stoppat i filmen i dosan, !"*¤"!¤%&!! Den blev givetvis ljusskadad, men det gick att rädda de allra flesta bilderna! Jaja, man lär så länge man lever! Nedan lite pressade bilder från min FM2 med Nikkor 35/2.0

Mot stan
Linus - "Ta inte kort när jag är på toa!"
Pappa Tord - "Ok!"
Calmare Nyckel
Datornördar
Nattjobb
Matlust
Mellis
Vältajmat

Hacker!
The mirrors truth


2 kommentarer:

  1. Grymma vardagsbilder.Väldigt fint korn trots att du pressat filmen.

    //Johan

    SvaraRadera
  2. Tack och bock!
    Ja jag är lite förvånad själv att det blev så pass fint resultat. Ska prova att pressa ett steg till vid tillfälle. Har sett några bilder av Johan Larssons pressade till 3200 och det såg riktigt bra ut! Så nästa vända på krogen blir det att min FM2 och Tmax 400 som får rastas istället för min D700!

    SvaraRadera