tisdag 1 maj 2012

WHS 2011

Datormekandet fortsätter! Nu har jag i alla fall fått igång Windows Home Server 2011, på den maskin jag köpte delar till. Fick ju bygga datorn två gånger då första moderkortet var trasigt...segt!!
Nya moderkortet saknade även IDE-portar vilket gjorde att jag inte kunda använda mina dvd-brännare/läsare jag hade till tidigare datorer. Fick göra ett usb-minne bootbart och kopiera in whs-dvd på detta och installera från det. Funkade ju bra...en stund, sen hängde sig datorn, detta trots att allt var installerat?! In till Kjell & Co för att köpa en SATA-dvd-brännare, hem och börja om installationen, nu gick det bättre! Väl installerat och klart skulle jag starta en Minecraft-server så ungarna och deras kompisar skulle kunna spela tillsammans. Efter en massa trixande hit och dit, visade det sig att det inte går med den hårdvara jag fått från Telia!!! Nytt modem/gateway/router är visst under utveckling, så jag får helt enkelt vänta på det. Detta för jag har tv, telefoni och bredband via Telia. Hade det bara varit bredbandet kunde jag ju gått tillbaka till min gamla underbara Linksys-router, men icke!
Men skit i fan, (som han sa på jobbet ;) nu funkar ju servern och jag kommer åt den från vilken dator som helst, eller min telefon och kan göra en massa roligt. Nedan ett par screenshots från min nyligen ominstallerade dator! Nytagen bild till skrivbordet har jag med! Stängslet som omger fängelset här i Kalmar.

Startpanelen för att logga in på servern

Serverns hårddiskar

Datorerna i nätverket

Remote Launcher - Genvägar till viktiga funktioner på servern


Har en hel del att pilla med nu, som senare ska resultera i att jag inte behöver fundera på min bild-backup eller systemkrasher på datorerna anslutna i mitt nätverk. Kraschar en dator i nätverket, kan man via servern återställa datorn som den var vid backup-tillfället! Mycket smidigt! Men detta förutsätter förstås att servern inte kraschar ;)
Har varit fruktansvärt trött på allt som har med datorer att göra ett tag, men det kommer säkert bli mer datorsnack framöver i bloggen, då jag just nu tycker det är ganska roligt leka med sånt här igen!

Bilden tagen idag på morgonen, hemma hos Tony & Emma som vi firade en mycket trevlig Valborg med igår! De var betydligt gladare än vad bilden ger sken av ;)

Muntergökar

2 kommentarer:

  1. Hoppas att det inte är skärmdumpar som du visar,utan negativ färgfilm...:-)

    SvaraRadera
  2. Självklart färgfilm, nåt annat nöjer jag mig inte med ;) ;)

    SvaraRadera